Wie ken het Triple-A Effect nou niet?

Het Triple-A Effect: Ambitie, aarzeling en actie!

De zomervakantie 2020 is bijna overal in Nederland ten einde. En je weet wat dit betekent, toch? Een einde betekent altijd weer een nieuw begin. Een nieuw begin waarin het “Triple-A Effect” zijn intrede doet. Dit effect doet zich voor aan het begin van het jaar en na de zomervakantie. Wat het is en hoe het je helpt om effectief te zijn lees je hieronder.

Ambitie – definitie – het streven naar een bepaald doel.

Ken jij dat ook of van vrienden in je omgeving? Dat jij of zij goede doelen hebben voor een nieuw jaar? Of voor de laatste maanden van het jaar waarin je de tandjes bij moet zetten om je salestargets te bereiken? Het hebben van een doel is 1, het hebben van een drive of ambitie is twee.

Jouw voornemens moeten het hebben van ambitie, de eerste A van het Triple-A Effect. Maar ambitie klinkt voor veel mensen als “hoog gegrepen”. Heb jij wel eens naar de synoniemen voor ambitie bekeken?

  • lust
  • aandrift
  • animo
  • begeerte
  • drift
  • gading
  • genegenheid
  • geneigdheid
  • genie
  • goesting
  • libido
  • meug
  • neiging
  • trek
  • verlangen,
  • vocatie
  • zin
  • zinnigheid
  • etc.

Kijk maar eens welk woord het beste bij jou past of goed klinkt.

Ik stel mij voor dat je een aantal doelen, begeertes of wensen hebt. Misschien wil je in de rest van dit jaar je salestargets op een slimmere manier bereiken? Of wil je naast de slimmere manier, ook groeien qua omzet en marge? Of misschien wil je alles wel op dezelfde manier behouden.

Aarzeling – definitie – het uit onzekerheid nog even wachten.

Maar dan slaat soms in 1 keer de aarzeling of twijfel toe, aarzeling is de tweede A van het Triple-A Effect. Of slaat de aarzeling niet in één keer toe maar was die er al een tijdje? Misschien was er al een aarzeling toen je je doel bepaalde? Bij de synoniemen van aarzeling zag ik ook mooie omschrijvingen terug:

  • besluiteloosheid
  • dubio
  • onzekerheid
  • scepsis
  • scrupule
  • terughoudendheid
  • twijfeling
  • wantrouwen
  • weifeling
  • etc.

Wat ik interessant vind aan aarzelen is dat het mij aan het denken zet. Een groot aantal vragen passeren de revue: kan ik het wel? Durf ik het wel? Zal het mij nu wel lukken? Wie ben ik om dit doel, begeerte of wens te hebben? Een kritische insteek als je het mij vraagt.

Maar wat gaat er gebeuren als je de vragen op een positievere manier gaat stellen? Wat levert het mij op als ik het wel doe? Welke positief resultaat krijg ik als ik het wel durf? En wat als het mij niet meteen lukt, wat heb ik dan toch geleerd?

Van de week had ik een prospect op gesprek. Hij had een aantal coaches aanbevolen gekregen vanuit zijn werkgever. Zelf was ik één van de coaches waar hij uit kon kiezen. Na een goed gesprek namen wij afscheid. Twee dagen later belde hij mij dat hij niet voor mij gekozen had. Tijdens zijn tweede gesprek met een andere coach was deze coach veel directer geweest dan ik had laten zien. Wat ik hiervan leerde? Dat het doel niet een goed gesprek is. Maar dat het doel moet altijd zijn om te achterhalen wat een prospect wil of verwacht. Vervolgens had ik daar dus veel beter op in kunnen spelen.

Actie – definitie – in beweging komen.

Ik wenste hem succes met zijn keuze. Hij had de juiste keuze gemaakt toch? Maar ik baalde. Ik baalde zo erg dat ik aan mijzelf ging twijfelen. Aard van het beestje hé?! Maar wat heeft het voor nut om lang over jezelf te twijfelen?

De volgende ochtend dus nog eens gereflecteerd op hetgeen niet goed ging. Tijdens het reflecteren leerde ik dat je ook hier weer kritisch kunt zijn op jezelf. Want ik kan natuurlijk stilstaan bij de vragen die ik niet heb gesteld. Maar ik kan ook kijken naar wat ik wel heb bereikt in het gesprek.

Wat je bereikt in een volgend gesprek hangt af van je acties. Je actie(s) vormen de derde A van het Triple-A Effect. Kijk terug om vooruit te komen. Gebruik je achteruitkijkspiegel om je route op een andere manier uit te stippelen. Wees kritisch en vriendelijk voor jezelf.

Nike heeft hier zo’n mooie spreuk voor: Just do it! Er zijn 1000 excuses te vinden om iets niet te doen. Voor jou is het zaak om dat ene excuus te vinden om het WEL te doen. En wellicht helpt één van mijn trainingen je erbij om het juist wel te gaan doen.

Soms lukt dat vanzelf, soms heb je er een ander of een salescoach voor nodig. Laat je gegevens dan achter en ik neem per ommegaande contact met je op.

Hoe het ook zij, omarm het Triple-A Effect en weet dat dit ons allemaal regelmatig “overkomt”.

Contactformulier