NIEUWSGIERIGHEID

Nieuwsgierigheid

Waar is je nieuwsgierigheid? Als ik zo vrij mag zijn: heb jij jonge kinderen? Of heb jij jonge buurtkinderen? En als ook dit niet het geval is, dan ben jij toch zeker zelf ook jong geweest? Wat was één van jouw manieren om wijzer te worden en kennis te verkrijgen?

Inderdaad: nieuwsgierig zijn en vragen blijven stellen. Geen enkele vraag is dom, want iedere vraag getuigt van een wens om iets te weten te komen. Ook domme antwoorden bestaan niet omdat ik mij dan afvraag wie er bepaalt wat dom of slim is? Minder oordelen levert meer objectiviteit op.

Binnen de Sales, Communicatie en NLP Trainingen die ik geef is het vragenstellen altijd een geliefd onderwerp. Hoe stel ik vragen? Hoe stel ik breedte-vragen? Hoe stel ik een prioriteit vast? Stel ik meer open dan gesloten vragen? En wat is het nut van al deze vragen?

Een klant verdient de beste oplossing of aanpak voor zijn probleem. Je komt achter zijn probleem door in tweede instantie veel vragen te stellen. Denk maar aan jezelf in je jonge jaren. Wat bedoelt de klant precies met “kwaliteit is belangrijk”, “structuur is iets dat momenteel ontbreekt” of “mijn mensen moeten efficiënter gaan werken”?

In eerste instantie is het echter nog belangrijker om je daadwerkelijk te verdiepen in de klant en vertrouwen op te bouwen. En dit opbouwen van vertrouwen doe je niet op basis van vraagtechnieken of kunstjes. Dit opbouwen van vertrouwen doe je op basis van oprechte interesse.

Blijf dus nieuwsgierig, net als onze (buurt-)kinderen!