Mental Sales block

Hoewel je misschien geen zout over je schouder gooit wanneer je wat morst of het ziet als een ‘teken’ wanneer een zwarte kat je pad kruist, ook jij kunt last hebben van een mental sales block. Bijna iedereen die al wat langer meeloopt in sales herkent dat wel. Ineens lukt het je niet meer. Je haalt je targets niet en bijna elke deal loopt uit op een keiharde “nee!”. Dat doet iets met je. Het is dan ook ongelooflijk moeilijk om weer uit die negatieve spiraal te geraken. Het zit je in de weg en het blokkeert datgeen wat je zo graag wilt: verkoopsucces.

Niet halen van targets

Negatieve ervaringen met bepaalde soorten prospects of situaties kunnen ertoe leiden dat u in vergelijkbare situaties negatieve resultaten voorspelt. Er ontstaat een bepaalde angst en klanten voelen dat. Om succes te hebben, moet je succes uitstralen. Succesvolle mensen doen graag zaken met succesvolle mensen. Daarom is het belangrijk dat je teruggaat naar waar je vandaan kwam, dat je weer jouw salestargets invult en liefst ruimschoots overschrijdt.

Wist je dat je, als je uit het dal weet te klimmen, en de juiste motivatie weet te vinden veelal beter zult scoren dan je ooit hebt gedaan. We horen dit veel terug van sales professionals die we hebben kunnen helpen. Middels individuele coaching en teruggaan naar de basis met de training ‘Verkopen als een echte professional’ bouw je weer aan een gedegen salesfunnel en krijg je weer nieuwe kansen. Zo komt ook het plezier en de kick weer terug!

Sales DNA

Of verkoop in je DNA zit of wellicht wat minder maakt op zich niet uit. Als je wilt kun je je jezelf altijd verbeteren. Je ‘moet’ jezelf ook altijd blijven verbeteren. Dat maakt sales ook zo complex en tegelijkertijd een heel interessant vakgebied.

Het is natuurlijk belangrijk dat je een gedegen basis hebt en dat je vooral plezier hebt in wat je doet. Dat straalt van je af en zorgt dat mensen graag zaken met je willen doen. Toch loopt iedereen er wel eens tegenaan dat het even wat minder gaat. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Oorzaken van binnenuit en invloeden van buiten. Soms kun je daar eenvoudig iets aan doen, echter niet altijd. Hoe ga je om met tegenslag en welke stappen ga je ondernemen om dit om te draaien. De ervaring leert dat je van tegenslag altijd beter wordt.

Voorbeelden van mentale blokkades die je wilt vermijden

# 1: Het Pre-Sale Ritueel

Het is belangrijk dat je een aantal routinematige oefeningen uitvoert om de juiste ‘mindset’ te krijgen. Je routine kan echter niet zo’n vast ritueel worden dat je, als je het om een ​​of andere reden niet kunt uitvoeren, de weg kwijt raakt.

Als je het gevoel hebt dat je niet kunt verkopen zonder bepaalde routines uit te voeren, kun je je slecht voorbereid, onzeker of zelfs angstig gaan voelen. Zorg ervoor dat bepaalde voorbereidingen niet van cruciaal belang worden voor jouw prestaties.

# 2: Dat speciale pak of outfit

Veel salesmensen hebben een speciale outfit; een pak, jurkje, stropdas, overhemd of wat dan ook, dat maakt dat je je onoverwinnelijk voelt. Hoewel het natuurlijk geen kwaad kan, is er een risico wanneer je het gevoel krijgt dat je meer omzet sluit en grotere deals voor elkaar krijgt dankzij die bepaalde kleding. Wanneer dit speelt, voel je je minder effectief als zaken, naar jouw gevoel, niet op orde zijn. Voorkom dit zo veel mogelijk. Het gaat om jouw persoonlijkheid, jouw verhaal en overtuigingskracht. Het gaat vooral om vertrouwen.

# 3: Sekse & leeftijd

Deze is lastig, omdat de angst soms echt gegrond is. Als je problemen hebt met vooruitzichten op gesprekken met personen van een bepaalde leeftijd of geslacht, dan is het mogelijk dat je problemen hebt om met die persoon te communiceren. Meestal speelt dat echter alleen in jouw hoofd.

Selffulfilling prophecy

Stel, de laatste twee grote deals die je verloor, was bij een klant waar de contactpersoon een oudere man van middelbare leeftijd was. Wanneer je opnieuw in een soortgelijke situatie terechtkomt dan wordt je vertrouwen verdreven door angst en doemdenken. Je bent bang dat deze deal opnieuw zal eindigen als de anderen en je zult de verkoop niet tot een goed einde brengen. Zodra dit gevoel werkelijkheid wordt, wordt je verkooptraject en de uitkomst een ‘selffulfilling prophecy’.

Verkopen is subjectief. Pas op dat je je geest niet blootstelt aan ongegronde angsten. Van Stein consultancy heeft veel ervaring met verkopers die het even lastig hebben. We zijn er zeer bedreven in jou weer in het ‘groen’ te krijgen. Laat ons je helpen…

Happy Selling!