Zo bereik je 21,3% omzetgroei

Wat betekenen “lagging and leading indicators” binnen performance management precies?

Lagging indicators zijn typisch “output of resultaat” georiënteerd. Zij zijn eenvoudig te meten. Tegelijk zijn ze minder makkelijk te verbeteren of te beïnvloeden. Leading indicators zijn typisch “input” georiënteerd. Input is vaak makkelijker te meten en te beïnvloeden.

Meten is weten

Een relevant voorbeeld

Ik zal een relevant voorbeeld geven. Dankzij de Corona-crisis zitten wij meer binnen en neemt ons gewicht toe. Door dit binnenzitten wordt gewichtsverlies een persoonlijk doel. Gewicht is een duidelijke “lagging indicator” die makkelijk meetbaar is. Je stapt op je weegschaal en je hebt je antwoord. Hoe bereik je dan uiteindelijk je doel? Namelijk het gewilde gewichtsverlies? Voor gewichtsverlies zijn er 2 “leading indicators”:

  1. Opgenomen calorieën
  2. Verbrande calorieën

Deze 2 indicatoren zijn makkelijk te beïnvloeden. Maar zijn ook zeer moeilijk te meten. De hoeveelheid caloriën staat namelijk nooit op de lunchkaart!

 

Zakenbespreking

Hoe werkt dit binnen het bedrijfsleven en in training?

“Lagging indicators” binnen het bedrijfsleven:

  • omzet
  • winst
  • kosten

Het zijn resultaten of het gevolg van de activiteiten van de medewerkers van het bedrijf.

Stel je voor dat je een IT-bedrijf beheert. Je doel is om te voldoen aan de SLA’s (service level agreements). Want de SLA’s heb je namelijk met je klanten afgesproken. Een SLA voorbeeld: problemen worden binnen 24 uur oplost.

Hoe meet ik dan of ik voldoe aan de SLA’s? Heel eenvoudig! Je lost de incidenten op in 24 uur of niet. Welke activiteiten moet het bedrijf ondernemen om het de incidenten op tijd op te lossen?

Mogelijke oplossingen:

  • zorg ervoor dat het personeel direct aan de slag gaat met incidenten
  • wijs incidenten toe aan de juiste mensen
  • controleer de werkdruk bij de werknemers alvorens iets te delegeren

Dit kan worden vertaald in de volgende “leading indicators”:

  • aan welk % van de problemen is gedurende 2 uur niet aan gewerkt
  • de hoeveelheid openstaande problemen ouder dan 1 dag
  • het aantal incidenten dat meer dan 3 keer verzonden is
Resultaten die ertoe doen

Conclusie

Focus op je KPI’s (leading indicators) en je resultaat gaat veranderen. Verbetert je resultaat niet? Verbetering ontstaat door terug te gaan naar de ‘tekentafel’.

“Lagging indicators” zijn gevolgen. Activiteiten zijn de “leading indicators”.

Wil je over leading and lagging indicators voor sales van gedachten wisselen? Stuur een WhatsApp naar 0641724722 en ik neem contact met je op.

Succes, René