https://vansteinconsultancy.nl

Wat is Growth Hacking?

Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. Growth hacking heeft als speerpunten:

  • creativiteit
  • online marketing
  • innovatie
  • data

Bedrijven zoals SpotifyAir BnB en Uber zijn er groot mee geworden. Alhoewel deze bedrijven bijna allemaal een Software as a service (SaaS) of abonnementen als business model hebben, kan Growth Hacking ook prima werken voor “traditionele bedrijven” in de zakelijke dienstverlening.

Hoe is Growth Hacking ontstaan?

De term Growth Hacking is bedacht door Sean Ellis; een bekende investeerder en entrepreneur uit het amerikaanse Sillicon Valley. Als mentor en marketeer liet hij verschillende start-ups iedere keer razendsnel groeien. Dat ging fantastisch maar er ontstond elke keer een probleem als hij wegging en een vervanger voor zichzelf moest zoeken. Hij trok in zijn zoektocht namelijk alleen maar traditionele marketeers aan.

Terwijl marketing een prima onderdeel is om marktaandeel te veroveren of een positionering te bepalen, heb je niet zoveel aan een zeer uitgebreide strategie. Zeker niet als je als start-up of zelfstandige weinig marketing budget hebt of jaren moet wachten totdat een strategie zich uitbetaalt.

Wat doet een growth hacker?

Een Growth Hacker bezig is met één doel: groei verwezenlijken. De weg die hij daarvoor doorloopt is een zoektocht waarbij hij zijn experimenten steeds toetst en checkt met zijn doelgroep. Wat werkt wel, wat niet? Waar is wel behoefte aan? Waar niet? Zo zoekt hij het slimste, snelste en efficiëntste pad naar groei. Net zoals een hacker altijd de kortste weg in computersystemen neemt.

Iedere stap die een markeer zet, moet in het teken staan van groei en daarbij moet hij zich constant afvragen of dit de meest effectieve manier van werken is. Zijn tienduizend volgers op Facebook bijvoorbeeld effectiever dan vijfduizend volgers op Instagram? De enige manier om hier achter te komen is door de effecten te meten.

Een Growth Hacker zet dus creativiteit om in een idee dat hij vervolgens zo snel mogelijk in de praktijk brengt om te testen. Aan de hand van die data kan hij dan bepalen of het een succes is, of hij moet bijsturen of dat hij iets nieuws moet proberen.

Vandaar de term Growth Hacking; “binnen korte tijd een bedrijf snel laten laten groeien”. Dat betekent experimenteren, A/B testen, optimaliseren en opnieuw doen.