EEN SUCCESVOLLE VERKOOPSTRATEGIE IS NET SCHAKEN

Een succesvolle verkoopstrategie is net schaken | VAN STEIN consultancy

Een succesvolle verkoopstrategie is net schaken

Een jaar geleden schreef ik een artikel over mijn GSM strategie. Vandaag deel twee waarin ik inga op de strategie om een doel te behalen.

Een hele korte reminder wat ik schreef over GSM. Een GSM strategie bestaat uit:

  • G = goal(s)
  • S = strategie
  • M = meetbare resultaten

Wie zijn de spelers?

Het westers schaken is een strategisch bordspel voor twee spelers (in de verkoop zijn de spelers de prospect versus de verkoper). Schaken is een strategisch spel omdat de spelers veel speelmogelijkheden hebben en omdat het vaak onmogelijk is de consequentie van elke zet te overzien, waardoor inzicht, ervaring en moed de zetkeuze mede bepalen.

Hoe ontwikkel je een succesvolle verkoopstrategie?

Je hebt je doel dus geformuleerd aan de hand van een SMART goal. Maar dan? Om een doel te bereiken heb je een groot aantal activiteiten (lees: zetten) nodig om je tegenstander te verslaan. Binnen de verkoop gaat het niet om het verslaan van de tegenstander, maar om het oplossen van het klantprobleem. Als je dat goed doet, is er sprake van een win-win situatie.

Wat is een succesvolle verkoopstrategie?

Of je nu verkoper bent of bedrijfseigenaar, verkopen is continue bijsturen. Je zult continue moeten bijsturen om te komen van A (jouw vertrekpunt) naar B (jouw doel). Soms moet je gas bijgeven en soms moet je stil staan om te constateren dat je dingen niet juist (gebrek aan efficiëncy) doet of niet de juiste dingen doet (gebrek aan effectiviteit).

Wat is een multi-channel verkoopstrategie?

Een multi-channel verkoopstrategie laat je nadenken over een groot aantal aspecten die binnen de verkoop een rol spelen. Mijn eigen ervaring is dat ik een aantal van deze aspecten simpelweg vergat om in acht te nemen. Als ik terugdenk aan het gebrek aan succes (op essentiële momenten), dan kan ik nu de vinger op de zere plek leggen.

Welk hulpmiddel gaat mij dan helpen?

Ik gun iedereen succes. En ik gun iedereen ook een efficiënte en effectieve manier om dat te bereiken. Daarom heb ik een document ontwikkeld (4 A4 pagina’s) waarin een groot aantal van die aspecten binnen je verkoopstrategie aan bod komen.

Het document helpt je bewustere keuzes te maken en je keuze ook te verwoorden op papier. Zonder je keuzes op papier te zetten blijft het vaak een idee. Wil je deze ontvangen? Dan kan je me gerust mailen.

Ook kan ik je helpen met verschillende trainingen op het gebied van sales.

En een idee zonder actie is als het hebben van een droom. En helaas zijn de meeste dromen nog steeds bedrog. Indien je vragen, op- of aanmerkingen hebt op het businessplan, laat het mij dan gerust weten via rene@vanstein.nl.

Heel veel plezier en succes.