DE VUIST REGEL VOOR ELEVATORPITCHES

De VUIST regel voor elevatorpitches

Laatst vroeg een goede vriend van mij “of ik het nodig vond om overal een afkorting voor te gebruiken”? En hoewel ik geneigd was om “nee” te zeggen, blijkt het wel een kenmerk te zijn om afkortingen en structuur te gebruiken. Aan de andere kant, door een structuur te gebruiken bereid je je ook gedegen voor, toch?

Voor wie is dit artikel interessant?
Voor iedereen die een korte elevator pitch moet geven. Een elevator pitch is een korte presentatie van hetgeen jij doet en waar je goed in bent. Het belangrijkste bij de elevator pitch is om in zo’n kort mogelijke tijd een blijvende eerste indruk te geven.

Waar staat de afkorting VUIST voor?
De afkorting staat voor 5 essentiële bouwstenen ter voorbereiding van een goede elevator pitch;

V = voorbereiding
U = uitvoering
I = intentie
S = snelheid
T = trigger

De voorbereiding
“Wie zich vergeet voor te bereiden, bereid zich voor vergeten te worden”, vind ik een geweldige uitspraak. Want als jij je niet als professional voorbereid, hoe wil je dan een blijvende professionele indruk achter laten. Door niet te weten wat je wilt zeggen?

Welke vier vragen neem je mee in je voorbereiding:

  • Waarom? Wat is het doel van mijn elevator pitch?
  • Wat? Wat is de context waarin ik deze elevator pitch ga geven?
  • Hoe? Wat is de wijze waarop ik de elevator pitch ga geven?
  • What’s in it for them? Welk voordeel wil ik over de bühne brengen?

De uitvoering
“Niets is belangrijker dan de verpakking van een boodschap”. Als je verpakking van jouw boodschap goed is, blijft de inhoud beter hangen. Maar welke drie bouwstenen neem je hier dan in mee?

Mehrabian heeft hier onderzoek naar gedaan en hoewel de intentie van zijn onderzoek anders is dan in de meeste trainingen gebruikt wordt, onderscheid hij 3 onderdelen van een boodschap:

  1. de woorden die je gebruikt. Ik noem dit de inhoud, dus wat je letterlijk zegt.
  2. de toon waarop je je woorden uitspreekt. De Fransen hebben hier een mooi gezegde voor: c’est le ton qui fait la musique. Dit betekent dat de toon de muziek bepaalt. Hoe zeg jij de woorden? Met welke snelheid? Met welke luidheid?
  3. de lichaamshouding die je gebruikt ter ondersteuning van je woorden en toon. Hoe sta jij erbij als je een pitch geeft? Met of zonder zelfvertrouwen? En hoewel je misschien nerveus bent, je kunt altijd je schouders naar achteren doen, je borst(en) vooruit en de mensen aan wie je pitcht aankijken, toch?

De intentie
Wat is de intentie die je nastreeft bij het geven van je pitch? Is het om interesse te wekken? Is het om een vervolggesprek te krijgen? Is het om, tijdens een netwerkbijeenkomst, je netwerk voor jou aan het werk te zetten?

Je intentie bepaalt ook weer de keuze van je woorden, je toon en welke lichaamshouding je gebruikt ter ondersteuning van je pitch.

De snelheid
In de verkooptrainingen die ik geef blijkt ontzettend vaak dat mensen zich in de tijd vergissen die zij voor een pitch hebben. Of je gebruikt te weinig tijd: dit betekent dat je tijd over hebt om wellicht 1 extra punt te maken of dat je het gemaakte punt nog meer had kunnen benadrukken. Zonde toch als je niet het maximale uit je tijd haalt?

Of je gebruikt teveel tijd; dit betekent dat de kern van je boodschap te lang is en dat je gaat haasten. En “haastige spoed is zelden goed”. Want dan komt de uitvoering weer in het gedrang en merkt de toehoorder dat je sneller (toon) gaat praten en wellicht zelfs buiten adem raakt (lichaamshouding).

Een aantal voorbereidingen gaan je helpen:

  • hoeveel tijd heb ik voor mijn elevator pitch?
  • wat wil ik precies zeggen? Schrijf je pitch dus letterlijk op papier.
  • oefen met hetgeen je wilt zeggen en hou de tijd (bijv. op je telefoon) in de gaten.
  • heb je meer tijd nodig? Ga dan schrappen in je tekst. Schrap steeds meer totdat je uiteindelijk bij de kern van je boodschap komt. Let op: door zenuwen ben je vaak iets meer tijd kwijt. Hou hiermee dus rekening.

De trigger
De trigger zorgt ervoor dat je verhaal blijft hangen. Een aantal zaken die je als trigger kunt gebruiken;

statistieken. Wist je dat 92% van alle treinen in Nederland op tijd vertrekt?
quotes. Weet jij wie altijd zei: “je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden?”
de “stel dat regel”. Begin bijvoorbeeld met “stel dat jij alle mogelijkheden hebt om te groeien…”. Ik weet zeker dat je je toehoorder(s) aan het denken zet.
Ik wens je heel veel succes met het oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Tevens kan ik je helpen beter te presenteren naast het oefenen!.

Heel veel plezier!