blog page

Commercieel vooruitkijken naar 2018

De laatste maand van het jaar is van oudsher een maand waarin een hoop gebeurt. Sinterklaas, de feestdagen en voor veel bedrijven de laatste maand om het jaar goed af te sluiten. Het is ook de maand waarin gereflecteerd wordt op het afgelopen jaar om te leren van best|bad practices.

21 december 2017
coaching

Afsluiten betekent een nieuw begin

Het is inmiddels december 2017. Ruim 11 maanden van het kalenderjaar 2017 zitten erop. Het initiëren van nieuwe verkoopkansen is belangrijk, maar is niet het belangrijkste op dit moment. Het belangrijkste voor jou is het afsluiten van verkoopkansen waar een prospect “ja” tegen kan zeggen.

7 december 2017
coaching

Besteed jij voldoende tijd aan je talent(en)?

Wanneer heb jij voor het laatst een rapport gehad? Als Coach krijg ik regelmatig de vraag of ik mensen wil helpen ergens beter in te worden. En omdat mijn slogan “TOP worden is 1, TOP blijven is 2.” is, ga ik vaak in op deze aanvragen.

2 november 2017
coaching

Waar loop jij tegenaan binnen de verkoop?

Publiceren vanuit wat de klant wil weten. Ik las afgelopen week een inspirerend/direct blog van Cor Hospes over content management. Cor schreef o.a. dat je het schrijven van goede content beter aan een professional kunt overlaten, dan het zelf op een slechte manier te doen.

26 oktober 2017
consultancy

Feedback or feedforward?

Leren van het verleden om te groeien in de toekomst. Professionals vragen geregeld om feedback. Zij gebruiken de feedback om te leren van hetgeen zij goed doen en wat zij mogelijk nog beter kunnen doen. Het blijkt vaak een kleine stap van goed naar (nog) beter.

20 oktober 2017
consultancy

Nummer twee doet er niet toe (binnen de verkoop)

Even een korte kennistest…

Wie eindigde er als tweede, achter Usain Bolt, op de 100 meter sprint tijdens de Olympische spelen van 2012?

Wie eindigde er als tweede, achter Duitsland, op het Wereldkampioenschap voetbal in 2014?

Wie eindigde er als tweede, achter Epke Zonderland, aan de rekstok tijdens de Olympische spelen van 2012?

11 oktober 2017
coaching

Een succesvolle verkoopstrategie is net schaken

Een jaar geleden schreef ik een artikel over mijn GSM strategie. Vandaag deel twee waarin ik inga op de strategie om een doel te behalen.

Een hele korte reminder wat ik schreef over GSM. Een GSM strategie bestaat uit:

6 oktober 2017
training

Het Triple-A Effect. Wie kent het niet?

Oud & nieuw is vaak een periode waarin mensen (en misschien jij ook wel?) goede voornemens maken. Maar dan komt de maand januari: koud, donker en met die voornemens wil het nog niet vlotten. En bovenop dit alles komt ook nog eens Blue Monday.  Tsja, “wat moet er dan komen van mijn goede voornemens”, hoor ik je denken…

27 september 2017
consultancy

Vitamine B3 en verkoop?

Ieder verkoopproces bestaat uit een aantal stappen waar je samen met jouw prospect of je klant doorheen loopt. In de verkooptrainingen en -workshops die ik geef blijkt regelmatig dat niet iedere deelnemer hier even goed van de op de hoogte is.

20 september 2017
training

De VUIST regel voor elevator pitches

Laatst vroeg een goede vriend van mij “of ik het nodig vond om overal een afkorting voor te gebruiken“? En hoewel ik geneigd was om “nee” te zeggen, blijkt het wel een kenmerk te zijn om afkortingen en structuur te gebruiken. Aan de andere kant, door een structuur te gebruiken bereid je je ook gedegen voor, toch?

14 september 2017
training