Social Selling is gewoon verkoop!

Wat kun je tegenwoordig doen om relevant te blijven? Hoe beïnvloed ik de Customer Journey? Want Social Selling moet aansluiten op het bestaande verkoopproces.

Social Selling wordt meer en meer gemeengoed. En uiteindelijk is Social Selling een gewoon onderdeel van het verkoopproces.

Social Selling Training

Meer en meer vragen onze klanten ons om een Social Selling Training. De training wordt afgestemd op hun bestaande verkoopproces. Wat ooit een ongestructureerde methode was (een post hier en daar) is inmiddels achterhaald. Social Selling is niet het doel op zich. Het is een middel om de klanten te bereiken.

Waarom Social Selling?

Best-in-class verkooporganisaties zetten de digitale verkoopprocessen in als onderdeel van hun verkoopproces.  De meest vooruitstrevende verkooporganisaties waar we mee werken zijn niet langer Social Selling apart aan het meten als een aparte activiteit.

De leidende indicatoren worden gemeten:

  • Leren onze medewerkers over deze vorm van marketing?
  • Heeft het leren impact op de juiste verkoopactiviteiten?

Creëren we meer conversies en verkoopkansen | opportunities?  Verhogen we de conversie van deze kansen?  Welke impact zien wij op de huidige pijplijn en de snelheid dat verkoopkansen zich door de pijplijn bewegen?

Return On Investment van trainingen

Winnen we meer verkoopkansen | opportunities dan voorheen?  Hoe waardevol was de Return On Investment van trainingen | workshops? Kunnen wij dit onderdeel op een structurele manier trainen?

Deze verkooporganisaties zijn zeer actief met hun initiatieven. Alle initiatieven moeten leiden tot een verbetering van de opbrengsten. Social Selling is onderdeel van het proces en niet de “Silver Bullet”.

Waardepropositie

Elke verkoopactiviteit die een verkoper uitvoert dient een doel. Effectiviteit en efficiëntie zijn hierbij essentieel. Niet iedere activiteit wordt (helaas) met open armen ontvangen. En niet iedere activiteit wordt als waardevol gezien. De on- en offline verkoopactiviteiten moeten dus standaard en waardevol zijn binnen het verkoopproces. Innovatie helpt hierbij om het proces te vereenvoudigen.

Hoe voer ik Social Selling in?

  1. Visualiseer het verkoopproces.
  2. Schets de verkoopdoelstellingen voor elke procesfase.
    1. Wat probeer je te bereiken in elke verkoopfase?
    2. Hoe meet je momenteel de progressie t.o.v. ieder doel?
  3. Maak de verkoopactiviteiten binnen iedere fase inzichtelijk.
    1. Wat doen verkopers van dag-tot-dag om hun verkoopdoelstellingen te beïnvloeden?
    2. Welke verkoopactiviteiten kunnen effectiever en efficiënter?
      1. Gesprekken, emails, vergaderingen, demo’s, enz.
  4. Bepaal case by case hoe de digitale tools en sociale kanalen invloed kunnen hebben op de verkoopresultaten.
    1. Wat kunnen we anders doen?
    2. Waar kunnen we effectiever onze accounts selecteren om conversies te verhogen?
    3. Hoe kunnen we onze key-accounts nog beter onderzoeken en helpen?
    4. Waardoor bereiken wij de klant eerder of beter?
      1. Met video of email?
  5. Leer iedere verkoper dat “Social Selling” of “Digital Selling” gewoon een onderdeel is van de verkoop.

Het eindresultaat moet altijd een tevreden klant zijn en je verkoopactiviteiten moeten hierop afgestemd zijn. Doorgaans zetten getrainde verkopers effectievere acties en activiteiten in. Want dat is het; Social Selling is gewoon verkoop.

Wat zijn de volgende stappen?

Wij adviseren om een Social Selling SWOT-analyse te doen. Het resultaat van deze analyse is inzicht in:

  • Strengths
    • wat doe ik al goed?
  • Weaknesses
    • hoe pak ik deze verbeterpunten aan?
  • Opportunities
    • waar kan ik nog meer winnen met hetgeen ik al goed doe?
  • Threats
    • wat moet ik doen om dit echt onderdeel te maken van het verkoopproces?

Wij helpen je bij het inzichtelijk maken van je huidige situatie. En assisteren bij het invoeren van een praktisch toepasbare strategie. Want de strategie is nooit het doel. De strategie is een middel, niet meer, niet minder.

Ben jij er klaar voor? Hoe kunnen wij je verder helpen?