Training en de “Vergeetcurve”

Elk jaar worden er gigantische bedragen uitgegeven aan sales training en workshops.  Maar 80% van wat wordt onderwezen | getraind, wordt vergeten binnen 90 dagen, de zogenaamde Vergeetcurve. Is sales training op deze manier dan wel effectief?

Maar de impact op organisaties is namelijk nog groter. Bij alle stappen in het proces zijn medewerkers betrokken. De training moet namelijk worden ingekocht (financiële afdeling), ontwikkeld (diverse belanghebbenden), worden gegeven (faciliteiten) en betaald (financiële afdeling). Iedere stap draagt bij aan het totale investeringsplaatje.

Hoe lossen wij dit op?

Wat is dan “de Vergeetcurve”? Hieronder tref je een voorbeeld aan:

Afbeelding: De Vergeetcurve.

De afbeelding toont gelijktijdig twee zaken: het probleem en de oplossing. Het probleem: als je geen borging van de training inbouwt, is de deelnemer na 60 dagen alles vergeten. De oplossing bestaat onder andere uit herhalingen om het geleerde “top of mind” te houden.  Zonder herhalingen, neemt je effectiviteit af.

Deel 1 van de oplossing

De eerste oplossing voor elke opleiding: zorg voor een plan dat de opleiding borgt. Leren bestaat uit meerdere stappen en herhalingen, niet alleen in de training zelf. Het plan moet voorzien in herinneringen en communicatie voor, tijdens en na de training. Het goede nieuws is dat er veel technologie beschikbaar is om dit te verzorgen. Je kunt denken aan:

  • terugkomsessies
  • herinneringsemails
  • online quizes
  • de inzet van apps

De verantwoording van het leren en toepassen ligt niet alleen bij de deelnemer. Managers moeten deel uitmaken van de borging. O.a. door aandacht te geven aan hun medewerkers. Managers moeten weten wat er van hen verwacht wordt na het programma. Daarnaast moeten managers weten hoe zij hun medewerkers kunnen helpen.

Bedrijven die willen dat hun opleidingsinvesteringen renderen, zullen dus voor een langer traject moeten kiezen. Een langer traject resulteert in hogere investeringen. Maar als die investeringen wel renderen, dan is de rekensom snel gemaakt.

Deel 2 van de oplossing

Ten tweede, dring erop aan dat uw huidige leverancier van trainingen, een programma ontwikkelt dat zorgt voor de borging van de training. In dit borgingsprogramma moet de opdrachtgever, de manager en de deelnemer worden meegenomen. Deze drie-éénheid is essentieel voor een groter effect van de training.

Deel 3 van de oplossing

Ten derde, misschien het allerbelangrijkste, is “de Vergeetcurve” niet alleen op formele training en workshops van toepassing.  Je zult in je coaching of als manager, dus continue moeten herhalen. Herhaling zorgt namelijk voor een positieve impact op het leren.

Voorkom de Vergeetcurve: blijf herhalen!

Het verbeteren van vaardigheden, gaat niet lukken door een eenmalige coachingsessie of workshop. Verbeteren is een continu proces van voorbereiden, doen, controleren en opnieuw (maar nu beter) doen.

Wij adviseren de deelnemers en manager om 1 of 2 verbeterpunten te adresseren en daaraan te gaan werken. Hoe meer je je concentreert op deze 1 of 2 verbeterpunten, des te groter de kans op succes is. Bepaal vooraf wel in hoeverre deze verbeterpunten cruciaal zijn voor de functie. Als ze niet cruciaal zijn, dan kun je beter overwegen om andere verbeterpunten aan te pakken. Met cruciaal bedoelen wij hier relevant voor de uitoefening van de functie.

Ten slotte: leren is een continu proces. Dit vergt doorzettingsvermogen, discipline en zelfreflectie van de werknemer. Leren is een “gedeelde verantwoordelijkheid”. Zowel de werknemer, de werkgever als de manager spelen hier een rol in.

Wilt u weten hoe wij de impact van deze processen vergroten? Laat dan een bericht achter en wij nemen per ommegaande contact met u op.