Van Stein Consultancy: zo ziet succes eruit.

De overeenkomsten tussen sportief en verkoopsucces!

Vandaag vond het grootste jaarlijkse loopevenement van Nederland plaats, de Dam tot Damloop. 10 engelse mijl (ongeveer 16 kilometer) van de Prins Hendrikkade in Amsterdam, naar de Peperstraat in Zaandam. Het weer zat niet echt mee; regen, regen en nog eens regen. Aan de andere kant: regen betekent ook veel zuurstof in de lucht. En zuurstof is het belangrijkste dat mensen en sporters nodig hebben. Want wist je dat je maar een zeer beperkte tijd zonder zuurstof kunt?

Nummer 1 – doelstelling

Spreuk: zonder doel geen richting!

De eerste overeenkomst tussen sportief en verkoopsucces, is de DOELSTELLING. Je bepaalt van tevoren je doel. Binnen de verkoop is dat het realiseren van de verschillende doelen: o.a. omzetgroei, marge, marktaandeel. Bij het sporten bepaal je ook je doel van tevoren: bijv. wat is de tijd die ik wil lopen over de eerder genoemde afstand? Zonder doelstelling, geen richting is ons motto!

Nummer 2 – voorbereiding

De tweede overeenkomst tussen sportief en verkoopsucces, is de VOORBEREIDING. Ik zeg altijd: “wie zich vergeet voor te bereiden, bereid zich voor vergeten te worden“. Binnen de verkoop is voorbereiding van je activiteiten (wat doe ik precies op welk moment?), klantbezoeken (wie ga ik bezoeken en wat kan ik over het bedrijf en de persoon vinden?) en acquisitie (hoe blijf ik mijn verkoopactiviteiten uitbreiden om mijn pijplijn/funnel te blijven vullen met suspects, leads en prospects? Bij het lopen van de Dam tot Damloop is er sprake van een andere voorbereiding: het juiste schoeisel, de juiste kleding (thermo ondershirt, compressiekousen en zeker niet te vergeten, hoe is je mindset.

Nummer 3 – meten

Spreuk: meten is weten, gissen is missen.

De derde overeenkomst tussen sportief en verkoopsucces, is het METEN. “Meten?”, hoor ik je denken? Jazeker. Om je doel te bereiken is het essentieel om te weten waar je staat ten opzichte van je doel? Moet je gas bijgeven (lees: harder lopen of je verkoopactiviteiten aanpassen)? Of moet je juist gas terugnemen omdat je je anders over de kop loopt (bij het hardlopen is je hartslag een mooie graadmeter om dit te controleren). Als je merkt dat je, qua target, niet je doelstellingen bereikt; wat ga je dan anders doen? Het advies is niet harder werken, maar slimmer. Sta stil bij je acties en pas je acties aan die nog niet tot het gewenste resultaat leiden.

Nummer 4 – trainen

De vierde overeenkomst tussen sportief en verkoopsucces, is TRAINEN. Zonder training lukt het de meeste mensen niet eens om op een gezonde manier de IJtunnel uit te komen. Vanaf de start in Amsterdam tot het eind van de IJtunnel is ongeveer 2,5 kilometer en vanaf dat moment zijn de welwillende ongetrainde lopers vaak al aan het wandelen. Trainen is niet de enige manier om beter te worden, maar geeft je wel inzicht in de antwoorden op de vraag: “hoe word ik nou beter?”. Tijdens de trainingen die wij verzorgen zijn er een aantal bouwstenen die de revue passeren: inzicht, bewustwording, theorie, mindset oefeningen en praktische oefeningen. Als je niets verandert aan je huidige werk-/hardloopwijze (waarvan je ontevreden over het resultaat bent), zul je niet in één keer beter worden. Andere resultaten verwachten zonder dat je er iets anders voor doet, is het ultieme voorbeeld van hopen.

Nummer 5 – mindset

De vijfde overeenkomst tussen sportief en verkoopsucces, is MINDSET. Hardlopers zullen dit onderschrijven; bij iedere wedstrijd heb je één of meerdere momenten waarbij je getrainde lichaam “zichzelf tegenkomt”. Zelf merkte ik dat dit bij de 16 km zo rond de 11-12 km ligt en bij de halve marathon zo rond de 16-17 km. Essentieel is dus je MINDSET. Binnen de verkoop is helaas niets alles wat je aanraakt meteen goud. Hoe goed je je ook voorbereid, soms is er tegenslag en gaat een deal naar de concurrent en vis je achter het spreekwoordelijke net. Het uitblijven van succes heeft impact op ieder mens.

Als het gaat om mindset zijn er twee soorten mindset; de statische mindset (fixed mindset) en de op groei gerichte mindset (growth mindset). Bij de fixed mindset geloof je dat jouw kwaliteiten, net als jouw intelligentie of talent, vaststaan. Met een groei mindset, geloof je dat je de meeste vaardigheden kunt ontwikkelen door middel van discipline en doorzettingsvermogen. Zie het als positief denken: het glas is altijd half vol.

Onze ervaring is dat er binnen verkooptrainingen en sporttrainingen, relatief weinig aandacht wordt besteed aan de motor die alles in beweging zet, houdt of stilzet: je mindset. Mindset is de verzameling van je eigen overtuigingen met betrekking tot jouw vaardigheden, competenties.

Wil je beter worden zonder ziek te zijn? Ga op zoek naar een mentor, een verkoopcoach of een verkooptraining om jezelf te ontwikkelen.

Door de tips die je krijgt, merk je:

  • de kracht van je eigen gedachten
  • een toename van je zelfvertrouwen
  • met als resultaat een snellere manier om je doelen te halen

Heb jij vandaag gesport? Geniet dan van je rust en het resultaat. Heb jij vandaag niet gesport? Accepteer dat dan en geniet net zoveel van je rust. Er komen waarschijnlijk echt wel weer andere momenten om iets op een (nog) betere manier te doen!