10 MANIEREN OM SALESLEADS TE GENEREREN

De eerste stap naar 21,3% groei

10 manieren om SALESLEADS te genereren

In de afgelopen 10 jaar heeft inbound marketing bewezen:

  • een geweldige manier te zijn om leads te genereren
  • een mooie manier om klanten te werven
  • en je te helpen je target te halen.

Inbound marketing maakt gebruik van jouw website om klanten aan te trekken. Deze klanten doen online onderzoek naar producten en diensten. Het doel is om bezoekers te converteren naar klanten. Maar wat als je geen marketingafdeling hebt? Wat als je je eigen salesleads moet genereren? Lees hier de 10 manieren om SALES LEADS te genereren.

Wat is een SALESLEAD?

Sales leads zijn potentiële kopers zijn. Een sales lead wordt getriggerd via marketing, reclame, verwijzingen, sociale media, netwerken etc. Een lead wordt pas een prospect als ze gekwalificeerd zijn. En voor het kwalificeren van een lead kun je de BANT-methode (Budget, Authority, Needs, Time) gebruiken, maar daarover volgende keer meer in een nieuw blog. Jij als verkoopprofessionals of zelfstandige hebt niet de marketingondersteuning die voor continue leads zorgt. Maar je moet of wil wel je targets halen. Hoe zorg je dan voor leads?

Hier zijn 10 manieren om SALESLEADS te genereren;

  1. Gebruik sociale media om prospects te vinden die u kunt helpen.
  2. Plaats blogs op LinkedIn
  3. Vraag om doorverwijzingen
  4. Werk met je persoonlijke netwerk
  5. Ga netwerken
  6. Onderhoud contact met bestaande klanten en prospects
  7. Verstuur een digitale nieuwsbrief
  8. Schrijf voor een blog
  9. Plaats een vergaderplanner op je site.
  10. Gebruik live chat.

Ik zal alle 10 manieren hieronder kort toelichten. De meest succesvolle strategie om SALESLEADS te vinden is een strategie waarbij je gebruikt maakt van meerdere manieren. De meest succesvolle verkopers maken al gebruik van de bovenstaande maniern. Zij weten als geen ander dat het gaat om het oplossen van een probleem. Het gaat hen niet om het sluiten van een deal. De 10 genoemde manieren zijn vooral bedoeld om de prospect te informeren. De prospect bepaalt uiteindelijk zijn/haar eigen tempo tijdens het koopproces. Voor de prospect dus zeer makkelijk en veilig om zich pro-actief te laten informeren.

1. Gebruik LinkedIn om SALESLEADS te vinden.

De meeste mensen maken gebruik van LinkedIn. Maar lang niet iedereen gebruikt LinkedIn voor het effectief genereren van leads. Terwijl het toch de droom is van iedere verkoper om een connectie te kunnen maken op een laagdrempelige manier. 5 aanbevelingen om ervoor te zorgen dat jouw LinkedIn Profiel er professioneel uitziet:

  1. Plaats een professioneel, actueel beeld waarin je jezelf en je diensten goed weerspiegelt.
  2. Probeer met veel mensen in contact te komen.
  3. Deel updates met relevante informatie.
  4. Durf bestaande relaties te vragen om aanbevelingen.
  5. Zorg voor links naar andere social media zoals Facebook for Business, Twitter en Snapchat.

Leer meer over Social Selling op deze pagina.

2. Plaats blogs op LinkedIn om SALESLEADS te informeren.

Niet iedereen is een schrijver, maar iedereen heeft iets te melden. Wanneer gooi jij je schroom nou eens af? Durf te schrijven! Durf te delen. Durf te laten horen waar je goed in bent. Zie jij bloggen als een gestructureerde en moeilijke manier om een essay te schrijven voor een universiteit? Er zijn veel tips te vinden om een blog goed te schrijven. Maar een blog wordt beter naarmate je het meer doet. Oefening baart kunst! En uiteindelijk zorg je middels je blogs dat je opgemerkt wordt door SALESLEADS.

3. Vraag om doorverwijzingen naar SALESLEADS.

Ik weet nog goed dat ik de eerste keer vroeg om een doorverwijzing. Een doorverwijzing is de introductie van iemand uit je netwerk bij een SALESLEAD, oftewl een bekende van hem of haar. Zenuwachtig was ik want \”Wat zou de ander van mijn vraag vinden\”? Inmiddels weet ik dat er een paar dingen kunnen gebeuren na zo\’n vraag: de ander wil je niet helpen (jammer, maar helaas). De ander wil je nu nog niet helpen (jammer, maar weer helaas). Of de ander wil je helpen als ambassadeur. En dan wordt je zomaar geïntroduceerd, op een warme manier. De angst voor afwijzing is vaak groter waardoor je misschien niet durft te vragen. Maar stel dat het wel lukt?

4. Werk met je persoonlijke netwerk.

Waarom denken mensen te vaak te moeilijk? Jouw persoonlijke netwerk is een prima manier om SALESLEADS te vinden, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Het is vrij eenvoudig om hiermee aan de slag te gaan. Je hebt namelijk een ingebouwd vertrouwen. In de drukke wereld van vandaag de dag heb je yogavrienden, werkvrienden, buren en meer. De sleutel tot succes is opmerkelijk eenvoudig; laat anderen weten wat je doet. Vraag hoe je hen kunt helpen. Of vraag hoe zij jou kunnen helpen bij introducties. Dan wordt het weer een doorverwijzing. Het mengen van je persoonlijke en professionele netwerk moet effectief en respectvol zijn.

5. Ga netwerken om SALESLEADS te ontmoeten.

Wat? Face-to-face interactie in 2019? Herken jij dit: je komt op een netwerkevent en ziet alleen maar groepjes mensen die elkaar lijken te kennen? En dat jij dan denkt: hoe begin ik nu een goed gesprek? Ik ben zelf een voorstander van gestructureerd en effectief netwerken. BNI (Business Network International) is zo\’n initiatief. Wekelijks kom je bij elkaar, leert ekaar kennen en bouwt daarmee vertrouwen op. Vertrouwen is namelijk essentieel als het gaat om netwerken.

6. Onderhoud contact met bestaande klanten en SALESLEADS.

Te vaak zijn jij en ik bezig met het werven van nieuwe klanten. Maar nieuwe klanten werven vergt tijd. En bij nieuwe klanten moet je het vertrouwen nog zien te winnen. Dit vertrouwen heb je al bij je bestaande klanten, toch? Investeer tijd in je klanten en SALESLEADS. Hou hen en hun markt in de gaten. Een tool die ik hiervoor inzet zijn Google Alerts. Zorg ervoor dat je top of mind en relevant blijft. Door top of mind te blijven, ben jij de eerste die ze bellen.

7. Verstuur een digitale nieuwsbrief om SALESLEADS te triggeren.

Digitale nieuwsbrieven zijn creatief (mits relevant natuurlijk). Zij trekken de aandacht van SALESLEADS en stellen jou in staat om verschillende onderwerpen in één keer over de bühne te krijgen. Hoewel ik nog geen expert ben qua nieuwsbrieven, kun je online 1) een groot aantal templates vinden en 2) de nodige tips om email succesvol in te zetten.

8. Schrijf voor een blog.

Schrijf je al blogs? Dat zou je moeten doen. Begin met te schrijven over waar je een expert in bent. Het kan gaan om optimalisatie van verkoopprocessen, referral marketing, of andere diensten. Mijn advies? Begin gewoon. In 2019 is het belangrijk om een expert te zijn in jouw vakgebied. Je laat niet alleen zien waarin je een expert bent, maar je leid ook je prospects op. Hulp nodig bij je eerste bericht? Neem contact op met een marketeer of blog editor voor een snelle les. Misschien bieden zij zelfs de mogelijkheid om je te helpen bij het schrijven van een paar berichten.

9. Plaats een vergaderplanner op je site.

Herken jij dit ook? Dat je met iemand een afspraak wilt maken en daar soms meerdere emails voor nodig hebt om tot een afspraak te komen? Met de huidige tools is het zoveel makkelijker. Tools als Calendly en Microsoft Bookings maken het een stuk eenvoudiger voor SALESLEADS om afspraken te plannen. Via deze tools zorg je ervoor dat je klanten kunnen zien wanneer je beschikbaar bent. En kunnen zij ook direct hun afspraak inplannen. Vervolgens wordt de afspraak direct in beide agenda\’s gezet.

10. Gebruik live chat.

Een andere manier om leads te krijgen is via een eenvoudig te gebruiken chatbot. Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden op dit gebied. Gebruik je chatbot om SALESLEADS te kwalificeren, vergaderingen te boeken, frequently asked questions (FAQ\’s) te beantwoorden en meer.

Wil jij ook van gedachten wisselen over het genereren van SALESLEADS?